Laatste updates

8 tips voor een goede contentstrategie

In de overvloed aan informatie wil je je doelgroep niet lukraak bedelven onder content. Je wilt waardevolle content delen die je klanten verder helpt en tegelijkertijd bijdraagt aan jouw doelen. Het start met een contentstrategie. Maar hoe maak je een optimale contentstrategie? Wij geven 8 tips.

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is een plan waarin wordt vastgelegd hoe informatie met een bepaalde waarde voor een bepaald publiek kan helpen om een doel te bereiken. Dit gaat verder dan het bepalen welke content je waar plaatst. Je bewaakt de samenhang en consistentie in je content om daarmee je organisatiedoelen te behalen.

Waarom een contentstrategie?

Met een goede contentstrategie ondersteun je dus jouw merkboodschap. Je vertelt jouw verhaal via diverse kanalen die elkaar weer ondersteunen.

Met een contentstrategie:

  • Behoud je overzicht over je content
  • Zorg je voor optimale samenhang van je content
  • Bereik je makkelijker je (conversie)doelen
  • Zorg je ervoor dat je jouw bezoekers optimaal van dienst bent
  • Behoud je maximale controle over de online ervaring van je bezoekers

 vandeez blog contentstrategie

8 tips voor een goede contentstrategie 

1. Bepaal doelstellingen van de organisatie

Een goede contentstrategie begint altijd met het organisatiedoel welke aansluit op de belevingswereld van het management. Dit is je startpunt.

2. Zet pijnpunten om in succesfactoren

Achterhaal wat de pijnpunten zijn die het organisatiedoel in de weg staan. En wat er moet gebeuren om de pijn te verminderen of weg te nemen. Dit zijn je succesfactoren.

3. Beschrijf je doelgroepen

Wie is je klant en wat motiveert hem? Hoe meer je weet van de sociale context van je klant, hoe groter de kans dat je contentstrategie aansluit op je doelgroep. Het maken van persona's kan hierbij helpen.

4. Beschrijf de klantreis

Voor je klant 'binnen' is maakt hij een bepaalde klantreis (customer journey). Welke zoektocht legt hij af? En hoe kun je hem het beste in elke fase benaderen?

vandeez blog contentstrategie klantenreis

5. Bepaal middelen en contenttypen

Nu helder is wie je doelgroep is en welke reis hij aflegt kun je bepalen welke middelen je in gaat zetten om je organisatiedoel te bereiken. Bijvoorbeeld: welke social media kanalen passen bij jouw strategie?

6. Bepaal KPI's

Om te bepalen of je contentstrategie succesvol is zul je kritieke prestatie-indicatoren (KPI's) moeten opnemen. Dit kunnen kwantitatieve en kwalitatieve criteria zijn. Denk na over hoe je dit gaat meten.

7. Stel een contentteam samen

De contentstrategie valt of staat met de mensen die het uitvoeren. Stel een team samen met betrokken mensen binnen en buiten de organisatie en maak hen verantwoordelijk voor hun bijdrage.

8. Evalueer en stuur bij

Contentmanagement is een continu proces. De technologie, je organisatie en je publiek verandert. Door te analyseren aan de hand van statistieken en te evalueren kun je je contentstrategie bijstellen.

Ook succesvol content inzetten?

Enthousiast geworden maar kom je zelf niet toe aan het opstellen van een goede contentstrategie? Bekijk dan wat Vandeez voor jou kan betekenen. Neem contact met ons op.

Handig: ontvang alle tips in je mailbox

Wil je alle 8 tips als pdf ontvangen? Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het hele artikel in je mailbox.  


Identity & Branding

  • Brainstorm
  • Strategie
  • Logo
  • Huisstijl
  • Website
  • Webshop

Content Creation

  • Contentplan
  • Copywriting
  • Social media marketing
  • E-mail marketing
  • Animatie en illustratie
  • Fotografie en video

Insights

  • Website analyse
  • Zoekwoorden onderzoek
  • Technische SEO
  • SEO content
  • Data analyse
  • Marketing automation

Advertising

  • Google Ads
  • Display advertising
  • Youtube advertising
  • Facebook advertising
  • LinkedIn advertising
  • Offline campagnes