Laatste updates

lokale vindbaarheid online vergroten

5 tips om jouw lokale vindbaarheid te vergroten

Als lokale onderneming lijkt online vindbaar zijn misschien niet belangrijk, maar om niet achter te blijven op je concurrenten moet je blijven vernieuwen. Heb jij het idee dat je middels outdoor advertising en mond-tot-mondreclame genoeg klanten bereikt? Dan laat je een belangrijke doelgroep liggen.

Waarom online vindbaar zijn?

Mobiel zoekverkeer

Tegenwoordig is 4 op de 5 mensen in bezit van een smartphone. Smartphones zorgen ervoor dat gebruikers snel en gemakkelijk informatie kunnen vinden over hun directe omgeving. Zo'n 70% van het mobiel zoekverkeer leidt maar liefst binnen één uur tot een actie op een website. Hier kun je als bedrijf op inspelen door online goed vindbaar te zijn. 

Lokale zoekopdrachten

Veel MKB-bedrijven richten zich vooral op offline vindbaarheid, maar tegenwoordig is online vindbaarheid minstens zo belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat lokale zoekopdrachten beter werken dan niet-lokale zoekopdrachten. Logisch, want een lokale zoekopdracht is een stuk specifieker. Het is dus belangrijk om als lokaal bedrijf goed vindbaar te zijn. Juist op lokaal gebied zijn er flinke stappen te maken met relatief kleine aanpassingen.

5 tips om lokale vindbaarheid te vergroten

1. Zoekmachine optimalisatie

Vindbaarheid via Google kan op verschillende manieren. Één van de bekendste is SEO: Search Engine Optimization. Dit is zoekmachine optimalisatie, wat een onderdeel van zoekmachinemarketing is. Deze manier van marketing zorgt ervoor dat jouw onderneming hoger scoort in Google door middel van relevante zoekwoorden.

2. Reviews van klanten

Klantreviews zijn de online vorm van mond-tot-mond reclame. De meningen van klanten zorgen niet alleen voor het binnenhalen van nieuwe klanten, maar vergroten ook de vindbaarheid van je website.

3. Blogberichten

Een blog zorgt voor extra waardering bij Google. Door middel van een blog plaats je nieuwe content, waardoor je website regelmatig vernieuwd wordt. Ook creëer je op die manier meer zoekwoorden voor je website. Door het plaatsen van nieuwe content en zoekwoorden wordt jouw onderneming beter vindbaar en behaal je een hogere positie in Google. 

4. Lokale landingspagina's

Een landingspagina is een specifieke pagina waarop een bezoeker terecht komt. De locatie waarop je gevonden wilt worden moet duidelijk naar voren komen op deze pagina's. Hiervoor gebruik je de naam van je stad of regio in combinatie met een relevant zoekwoord in de title tag, de H1 kop en in de URL. Verder moet deze combinatie in de content op je pagina naar voren komen. 

5. Google My Business optimaliseren

Door Google My Business te optimaliseren worden je zoekopdrachten geoptimaliseerd en verbeterd jouw lokale vindbaarheid. Op deze manier wordt jouw onderneming namelijk authentiek in de door jou geselecteerde categorie. Het optimaliseren van je Google My Business profielen kan op verschillende manieren:

  • Gebruik de juiste adresgegevens en het juiste telefoonnummer
  • Gebruik de juiste website URL
  • Selecteer de juiste categorieën voor jouw bedrijf
  • Voeg de juiste openingstijden toe
  • Voeg goede foto's toe

 

Heb je hier zelf geen tijd voor en wil je weten wat Vandeez voor jou kan betekenen? Neem contact op


Identity & Branding

  • Brainstorm
  • Strategie
  • Logo
  • Huisstijl
  • Website
  • Webshop

Content Creation

  • Contentplan
  • Copywriting
  • Social media marketing
  • E-mail marketing
  • Animatie en illustratie
  • Fotografie en video

Insights

  • Website analyse
  • Zoekwoorden onderzoek
  • Technische SEO
  • SEO content
  • Data analyse
  • Marketing automation

Advertising

  • Google Ads
  • Display advertising
  • Youtube advertising
  • Facebook advertising
  • LinkedIn advertising
  • Offline campagnes