Laatste updates

15 tips voor AdWords

15 tips voor een succesvol Google Ads avontuur

Iedereen kent ze wel. De advertenties van Google Ads in de Google zoekmachine. Google Ads? Bedoel je niet Google AdWords? Nee, Google heeft op 27 juni 2018 Google Ads geïntroduceerd als de vernieuwde en verbeterde Google AdWords. Wij gaan met onze tijd mee, dus hanteren in dit artikel de naam Google Ads. Wat de naam ook is, adverteren op Google blijft een goede en snelle manier om bovenaan in de Google-zoekmachine te komen en hiermee meer rendement voor je website te realiseren. 

In dit artikel delen we 15 tips die jouw Google Ads-avontuur succesvol kunnen maken. Deze tips zijn belangrijk omdat een slecht gemanagede Google Ads-campagne meer kan kosten dan het oplevert. Een goede opzet en structuur van je Google Ads-account kan bijvoorbeeld al veel onnodige kosten voorkomen. En met de juiste optimalisaties kan je van Google Ads een renderend kanaal maken.

1. Een goede campagnestructuur

Je campagnestructuur is de fundering van je campagne. Het zorgt ervoor dat je jouw campagne overzichtelijk kan uitbouwen. Vaak is je eigen websitestructuur een goede uitgangspositie om je account in te richten. Maak ook verschillende campagnes aan voor verschillende soorten producten om rommelige campagnes te voorkomen. 

2. Vind zoekwoordsuggesties met de Zoekwoordplanner

Voordat je een Google Ads-campagne start is het handig om te weten welke zoekwoorden te gebruiken. De Zoekwoordplannner is een tool die zoekwoordideeën en verkeersschattingen genereert. Ook geeft de zoekwoordplanner een indicatie van klikprijzen weer.

3. Koppeling maken met Google Analytics

Koppel Google Ads met Google Analytics. Zo kan je jouw Google Ads-resultaten overzichtelijk zien in Analytics. Ook kan je in Google Ads doelen importeren vanuit Analytics, zodat je kan zien welke zoekwoorden en advertenties conversies hebben opgeleverd.

4. Conversies doormeten

Het bijhouden van conversies is essentieel voor je Google Ads-campagne. Conversies zijn de grootste succesfactor voor je Google Ads-campagne. Een conversie is bijv. een aankoop, een telefoontje of het invullen van je contactformulier. Meet de resultaten van jouw campagne!

5. Check het zoektermen rapport

Het rapport ‘Zoektermen’ toont de daadwerkelijke zoekopdrachten die mensen hebben uitgevoerd in het zoeknetwerk waarmee je advertentie is geactiveerd en die tot een klik hebben geleid. In dit rapport kun je dus goed zien of je advertenties daadwerkelijk getriggerd zijn op relevante zoektermen. Zo niet, sluit deze zoekwoorden dan uit. Zijn de zoekwoorden wel relevant, voeg deze dan toe.

6. Houd rekening met de verschillende zoektypes (exact, woordgroep en breed)

Bij het opzetten van een Google Ads-campagne moet je rekening houden met de verschillende zoektypes:

  • Bij een ‘breed’ zoekwoord worden advertenties ook getoond wanneer het ingevulde zoekwoord, een meervoudsvorm of synoniem is van je opgegeven zoekwoord. Ook wanneer het ingevulde zoekwoord een spelfout bevat of gerelateerd is aan jouw zoekwoord kan deze getoond worden. Onder brede zoekwoorden vallen: broad modifier zoekwoorden en ‘gewone’ brede zoekwoorden. Het verschil is dat bij broad modifier de advertenties niet bij synoniemen van zoekwoorden getoond kunnen worden.
  • Bij woordgroep zoekwoorden kunnen advertenties worden weergeven voor zoekopdrachten die de exacte term of sterk gelijkende varianten van die exacte term bevatten.
  • Bij een ‘exact’ zoekwoord wordt je advertentie alleen vertoond bij een exacte overeenkomst van het ingevoerde zoekwoord.

7. Gebruik longtail zoekwoorden

Maak niet enkel gebruik van shorttail zoekwoorden. Verzamel en gebruik juist longtail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden bestaan uit meer varianten van zoekwoorden achter elkaar. Een gebruiker die longtail zoekwoorden gebruikt heeft in veel gevallen hogere koopintentie omdat die gerichter zoeken.

8. Gebruik uitsluitingszoekwoorden

Naast het toevoegen van nieuwe longtail zoekwoorden is het ook belangrijk om zoekwoorden uit te sluiten. Vooral bij brede zoekwoorden is het essentieel om zoekwoorden uit te sluiten. Brede zoekwoorden kunnen je advertenties ook tonen bij gerelateerde zoekwoorden die toch niet relevant voor je zijn. Blijf dus altijd alert op welke zoekwoorden je advertenties getoond worden door het ‘zoektermen rapport’ te checken.

9. Meerdere advertenties maken en testen

Maak altijd meerdere advertenties aan. Zo kan je tijdens de campagne kijken wat wel en wat niet werkt in je advertenties. Slecht presterende advertenties pauzeer je, hiervoor maak je weer nieuwe aan. Dit is een continu proces waarmee alleen de beste advertenties overblijven.

10. Voeg een call-to-action toe in je advertentietekst

Voeg altijd een call-to-action (CTA) toe in je advertentietekst.Mensen moeten namelijk overtuigd worden om op jouw advertentie te klikken. Een goede call-to-action verhoogd de click-through-rate van je advertentie en daarmee ook je relevantie. Ook is het essentieel om je zoekwoord in de advertentiekop te zetten.

11. Gebruik advertentie-extensies

Advertentie-extensies maken het nog aantrekkelijker om op je advertentie te klikken. Met advertentie-extensies geef je extra informatie over je bedrijf. Je kan bijvoorbeeld sitelinks toevoegen voor pagina’s die bij de advertentie aansluiten. Ook kunnen onder andere een telefoonnummer, je bedrijfslocatie, extra website-informatie, recensies en highlights van je bedrijf worden toegevoegd.

12. Gebruik relevante landingspagina’s

Ook al zijn je zoekwoorden en advertenties sterk, zonder een relevante landingspagina is al je harde werk vaak alsnog voor niks geweest. Een goede landingspagina verhoogt niet alleen je kwaliteitsscore, maar het is ook de plek waar de conversies plaatst moeten vinden. De landingspagina moet dus in een lijn zijn met je advertentie, zoekwoorden en aansluiten op de behoefte van de bezoeker.

13. Let op je kwaliteitsscore

Als je wilt weten hoe relevant je bestemmingspagina en advertentie zijn ten opzichte van je zoekwoorden, kun je de kwaliteitsscore bekijken. De kwaliteitsscore geeft je zoekwoorden een cijfer van 1 t/m 10. Hoe lager je kwaliteitsscore hoe meer je voor een zoekwoord betaald. Een betere kwaliteitsscore zorgt in veel gevallen ook voor een betere advertentiepositie.

14. Optimaliseer je campagne op conversies

Een veel gemaakte fout van beginnende Google Ads-gebruikers is het constant optimaliseren van de campagne op klikken, terwijl het doel van de campagne het behalen van conversies is. Kijk niet alleen naar de hoeveelheid klikken, maar juist naar het aantal relevante klikken die daadwerkelijk conversies opgeleverd hebben. Optimaliseer je campagne met deze relevante zoekwoorden als uitgangspunt. Dit noemen we conversieoptimalisatie.

15. Rapporteer je wijzigingen en resultaten

Als je denkt het bovenstaande allemaal goed te hebben staan kan je jouw Google Ads-campagne (her)starten. Monitor tijdens de looptijd van de campagne of je gevonden wordt op relevante zoekwoorden en kijk of je niet te veel betaald voor je zoekwoorden. Speel met de CPC-biedingen om het bod te vinden dat bij je zoekwoord past. Verhoog bijvoorbeeld CPC-biedingen van zoekwoorden die erg relevant zijn en veel conversies generen. Verwijder of pauzeer zoekwoorden die veel geld kosten maar weinig rendement hebben.

Ook succesvol Google Ads inzetten?

Enthousiast geworden maar kom je zelf niet toe aan het opstellen van een goede Google Ads-campagne? Bekijk dan wat Vandeez voor jou kan betekenen. Neem contact met ons op.

Handig: ontvang alle tips in je mailbox

Wil je alle 15 Google Ads tips als pdf ontvangen? Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het hele artikel in je mailbox.