Laatste updates

10 Instagram tips

10 tips om het Instagram account van jouw bedrijf tot een succes te maken

Als bedrijf kom je er tegenwoordig bijna niet meer onderuit: Instagram. Echter zijn er veel bedrijven die niet goed weten hoe ze met dit social media kanaal om moeten gaan. Wij geven 10 tips om het Instagram account van jouw bedrijf tot een succes te maken. Lees verder of download direct alle tips. 

Wat is Instagram

Instagram is begonnen als een medium enkel voor vierkante foto’s met een korte omschrijving, maar is ondertussen uitgegroeid tot een veelzijdig kanaal. In 2013 werd ook de optie om video’s te plaatsen toegevoegd. Tegenwoordig heeft Instagram nog veel meer handige functies zoals Instagram Stories, IGTV, adverteren en shoplinks achter je foto’s. Instagram is gericht op visuele content. Als jouw product of dienst zich hier niet voor leent is Instagram niet het juiste kanaal voor jouw bedrijf.

Waarom Instagram voor jouw bedrijf

Een belangrijke reden is dat Instagram je online vindbaarheid vergroot. Hoe vaker je nieuwe content post, hoe meer mensen je website bezoeken en hoger je in de Google zoekresultaten komt. Ook niet onbelangrijk is dat visuele content beter blijft hangen en dus beter presteert. Hier komt bij dat er vaak actie ondernomen wordt na het zien van een foto op Instagram.

Ik hoor je denken, handig deze informatie maar hoe ga ik dat nou in de praktijk brengen? De volgende 10 tips kunnen helpen bij een succesvol Instagram account:

1. Zorg voor een duidelijke strategie

Men is al snel geneigd om direct te beginnen met lukraak wat foto’s te posten. Een grote fout. Ook op Instagram is het van belang dat je een duidelijke strategie hebt. Wie en wat wil je bereiken? Hoe ga je je volgers benaderen? Wat voor content ga je delen? Dat zijn een aantal vragen die je jezelf eerst moet stellen voordat je aan een Instagram account begint.

vandeez blog branding

2. Schrijf een pakkende biografie

Je biografie is het eerste wat iemand ziet wanneer ze op jouw account komen. Zorg ervoor dat de informatie die hierin staat iemand aanspreekt en nieuwsgierig maakt naar jouw content. Je biografie moet duidelijk maken wat het doel is van je Instagram account. Ook informatie als je website en adres is slim om te vermelden.

3. Creëer een mooie feed

Je feed, ofwel het overzicht van je foto’s, kun je zien als het visitekaartje van jouw bedrijf. Het geeft een eerste indruk en bepaalt of een potentiële volger verder kijkt en je gaat volgen. Om dit voor elkaar te krijgen is het slim om alle foto’s volgens een vaste routine te bewerken. Zo zorg je voor samenhang tussen je foto’s. Zorg er ook voor dat de kwaliteit van je foto’s goed is; kwaliteit boven kwantiteit. 

vandeez blog instagram feed

4. Maak je pagina persoonlijk

Op Instagram willen mensen graag een stukje persoonlijkheid zien. Instagram is een kanaal voor betrokkenheid. Om mensen aan je merk te binden is het van belang persoonlijke content te plaatsen. Zo nu en dan een werknemer of klant op de foto werkt goed (mits je toestemming hebt natuurlijk).

5. Vergroot je vindbaarheid

Zoals je al eerder kon lezen is Instagram goed voor je vindbaarheid in Google. Echter gaat het nu over je vindbaarheid op Instagram zelf. Om beter gevonden te worden is het slim om gebruik te maken van hashtags en, indien mogelijk, je locatie te taggen.

6. Schrijf goede captions

Voorop staat natuurlijk de foto maar een goede caption kan je foto versterken. De juiste caption voegt iets toe aan de foto, bevat de juiste hashtags en motiveert je volgers om actie te ondernemen. Deze actie kan zijn een like, reactie of follow, maar kan ook direct resulteren in sales.

7. Denk aan social care

Om klanten betrokken te houden met jouw bedrijf is het belangrijk dat jij ook betrokken bent met jouw klanten. Met social care houd je in de gaten wat er online gezegd wordt over jouw bedrijf en speel je hierop in. Denk aan het reageren op foto’s van klanten of merken, het liken van en reageren op de reacties onder je eigen foto’s, etc.

8. Promoot je Instagram via andere kanalen

Heb je al andere succesvolle social media kanalen, laat je volgers hierop weten dat je ook op Instagram aanwezig bent. Laat ze weten wat Instagram als toegevoegde waarde biedt als ze je gaan volgen. Bijvoorbeeld meer inspiratie of behind the scenes. En vergeet niet vanuit je website naar je Instagram account te linken.

9. Maak gebruik van Instagram Stories

Instagram Stories is een mooi middel om je pagina persoonlijker te maken. Deel hier behind the scenes materiaal en foto’s die je niet direct op je feed zou plaatsen maar toch wilt delen met je volgers. Een handige nieuwe functie is het plaatsen van hoogtepunten op je account, zo kun je foto’s uit je Story op je account vastzetten. Verwijs in je Story ook regelmatig naar je posts en andersom.

10. Bekijk de statistieken

Wanneer je bovenstaande tips hebt gevolgd is het ook fijn (en nuttig) om inzicht te krijgen in je berichten en je volgers. Hiervoor gebruik je de statistieken die Instagram biedt. Hier kun je vinden wie je volgers zijn en waar ze vandaan komen, maar ook hoe het met je posts gaat. Bovendien kun je zien op welke dagen en tijden je volgers het meest actief zijn. Dit kan invloed hebben op je bereik en daardoor ook je aantal likes etc.

vandeez blog statistieken instagram

Eerste Hulp bij Instagram

Al deze punten kunnen er samen voor zorgen dat het Instagram account van jouw bedrijf een succes wordt. Enthousiast geworden over Instagram, maar geen tijd om het zelf op te pakken? Daar kunnen wij bij helpen. Onze specialisten helpen graag! Neem contact met ons op.

Handig: ontvang alle tips in je mailbox

Wil je alle 10 Instagram tips als pdf ontvangen? Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het hele artikel in je mailbox.