Huisstijl

Onze specialisten verdiepen zich bij het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl in jouw merk, de doelgroep en de visie van je bedrijf. Een sterke huisstijl weerspiegelt het verhaal van je bedrijf of product. Dat verhaal, dat is belangrijk. Dat is waarmee we jouw bedrijf of merk gaan onderscheiden van anderen.

Bedrijfsidentiteit

Een huisstijl is de visuele vertaling van jouw bedrijfsidentiteit, ook wel corporate identity genoemd. Een visuele identiteit, omvat het woordmerk (de naam) van de organisatie, het gebruik van een logo, het gebruik van fotografie, kleuren, lettertype, vaste opmaak van drukwerk en de vaste indeling van brieven, e-mail, offline campagnes, website, sociale media en online campagnes. De huisstijl kan verder uitgewerkt worden met taalgebruik.

Doorvertaling van huisstijl

Een huisstijl wordt vaak vastgelegd in een huisstijlhandboek. Daarin zijn de richtlijnen vastgelegd voor het gebruik van het logo, lettertype, kleuren en fotografie. Verschillende communicatiemiddelen die de huisstijl dragen worden vastgelegd in het huisstijlhandboek. Denk daarbij aan briefpapier, enveloppen, folders, advertenties, gevelreclame, autobelettering, relatiegeschenken en e-mailonderschrift.

Wanneer ontwerp je een nieuwe huisstijl?

Bedrijven die nieuw de markt betreden of producten die nieuw zijn hebben een eigen huisstijl nodig. Andere redenen voor een nieuwe huisstijl ontwerpen zijn:

  • Een fusie of reorganisatie
  • Een modern imago nastreven
  • Een strategische verandering in het bedrijf
  • Een nieuw product of bedrijf

Het doorvoeren van een huisstijl

Een nieuwe huisstijl geeft een bedrijf vaak een boost, mits de juiste stappen worden doorlopen. Een huisstijl doorvoeren in een bestaand bedrijf heeft vaak impact. De bestaande huisstijl is al op veel communicatiedragers zichtbaar. Je kan kiezen om de huisstijl in een keer door te voeren. Dan worden alle communicatiemiddelen in een hele korte tijd in de nieuwe huisstijl uitgevoerd. Een andere mogelijkheid is om de huisstijl gefaseerd aan te passen. Dat heeft minder impact op de organisatie en geeft de mogelijkheid om 'oude' middelen op te maken. Een groot nadeel is de verwarring bij de doelgroep. Deze wordt een periode aan verschillende logo's blootgesteld.

Voorbeelden van huisstijlen

Wij hebben de afgelopen jaren voor veel merken en bedrijven huisstijlen ontworpen. In ons cases-overzicht vind je voorbeelden van huisstijlen die onze specialisten hebben opgemaakt.

Meer informatie?

Sjoerd kan je alles erover vertellen!

Wij verwerken jouw gegevens conform het privacybeleid.