Skip to main content

In gesprek met collega Erik over WCAG-wetgeving

Bij Vandeez zijn we veel bezig met de beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van websites. Ook lezen we veel over de toegankelijkheid voor mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking. Sinds een aantal weken is er nieuwe wetgeving van kracht. Maar wat betekent dit nu precies voor ondernemers? En voor ons bureau bij de ontwikkeling van websites? Ik ging in gesprek met collega Erik den Blaauwen over de recente WCAG-wetgeving.
4 minuten 7 juli 2025
  • Wendy Groenewegen
    Wendy Groenewegen / Merkstrateeg

Erik, wat is WCAG precies en waarom is het zo belangrijk?

Erik legt uit: "WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Het zijn internationale richtlijnen die websites toegankelijk maken voor iedereen, ook mensen met bijvoorbeeld een visuele, auditieve of motorische beperking. De richtlijnen draaien om vier principes. Die kun je zien als een receptenboek: volg je de stappen, dan krijgt iedere bezoeker, met of zonder beperking, hetzelfde gerecht voorgeschoteld. Het is belangrijk dat je met onderstaande principes niemand buitensluit, je website beter scoort in Google én je voldoet aan de wet:

  • Waarneembaar: Maak je content toegankelijk voor mensen die niet alles kunnen zien of horen.
  • Bedienbaar: Garandeer dat bezoekers ook zonder muis of met hulpapparatuur kunnen navigeren.
  • Begrijpelijk: Houdt rekening met uiteenlopende leesvaardigheden en ondersteunende software.
  • Robuust: Ontwerp je site zo dat hij betrouwbaar werkt op alle apparaten en in diverse browsers of hulptechnologieën."

vandeez wcag interview met erik 2

Voor wie geldt deze WCAG-wetgeving eigenlijk?

Erik: "Nu al moeten Overheids- en semi‑overheidswebsites en –apps (Rijk, gemeenten, onderwijsinstellingen, zorg, bibliotheken) hieraan voldoen. Maar vanaf 28 juni 2025 geldt het ook voor veel commerciële partijen zoals webshops, financiele platforms, telecombedrijven, openbaar-vervoeraanbieders en streamingdiensten. Alleen micro-ondernemingen zijn voorlopig uitgezonderd. Eigenlijk moet elke organisatie met een website hier serieus werk van maken."

Wat verandert er met de komst van WCAG 2.2?

"WCAG 2.2 bouwt voort op 2.1 (uit 2018), maar voegt acht nieuwe succescriteria toe. Denk aan grotere klikbare knoppen, duidelijkere toetsenbordnavigatie en minder herhalende handelingen zoals steeds opnieuw je wachtwoord invullen. Bouw je meteen volgens 2.2, dan ben je automatisch klaar voor de toekomst. Bij Vandeez blijven we ons voortdurend ontwikkelen om onze klanten de best mogelijke digitale toegankelijkheid te bieden."

En Erik, wat zijn veelgemaakte fouten die jij tegenkomt bij websites?

"Wij komen veel tegen. Denk aan onduidelijk en/of te klein lettertype, formulieren die onmogelijk zijn in te vullen, ontoegankelijke CAPTCHA’s. Maar ook te lage kleurcontrasten en interactieve elementen die niet goed werken, zeker niet op mobiel. Het lijken soms kleine dingen, maar het kan grote impact hebben."

vandeez wcag contrast checker mockup

Wat kun je vandaag al doen om te verbeteren?

Erik: "Je kunt nu al beginnen met een gratis scan met tools als WAVE, Lighthouse of een contrast checker om basisproblemen op te sporen. Ben je verder in het proces kun je een professionele audit uitvoeren voor diepgang. Daarnaast kun je al zorgen voor bijvoorbeeld goede koppenstructuur, voldoende kleurcontrast, alt-teksten en bijvoorbeeld ondertiteling bij video's."

Tot slot: waarom zou je een organisatie adviseren hier nu mee te starten?

"Omdat het niet alleen een verplichting is, maar ook een kans. Toegankelijk design verbetert de UX voor álle bezoekers: snellere pagina’s, duidelijkere navigatie en betere SEO. Je vergroot je bereik, verbetert de gebruikservaring voor iedereen en laat zien dat je inclusie serieus neemt. En als je het goed aanpakt, voorkom je boetes én klachten en wordt het een strategische investering in jouw merkwaarde. Win-win dus."

Wil jij meer weten over wat jouw verplichting is of waar de kansen liggen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.

Vandeez raket icoon
onze opdrachtgevers
Meerdeur logo
Intertoys logo
Royal Houdijk logo
Slagerij BVBN logo
Intellistore logo
Romynox logo
KP Holland logo
Meerdeur logo
Intertoys logo
Royal Houdijk logo
Slagerij BVBN logo
Intellistore logo
Romynox logo
KP Holland logo
Aweta logo
Kneppers Rozen logo
Schotte Hoogerbrugge logo
Coloured by Gerbera logo
Back2Basics logo
Waaijerbouw logo
Varb logo
Aweta logo
Kneppers Rozen logo
Schotte Hoogerbrugge logo
Coloured by Gerbera logo
Back2Basics logo
Waaijerbouw logo
Varb logo
Meerdeur logo
Intertoys logo
Royal Houdijk logo
Slagerij BVBN logo
Intellistore logo
Romynox logo
KP Holland logo
Meerdeur logo
Intertoys logo
Royal Houdijk logo
Slagerij BVBN logo
Intellistore logo
Romynox logo
KP Holland logo
Aweta logo
Kneppers Rozen logo
Schotte Hoogerbrugge logo
Coloured by Gerbera logo
Back2Basics logo
Waaijerbouw logo
Varb logo
Aweta logo
Kneppers Rozen logo
Schotte Hoogerbrugge logo
Coloured by Gerbera logo
Back2Basics logo
Waaijerbouw logo
Varb logo
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Laat je inspireren door onze cases, insights en markttrends.