Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Bouw je merk vanaf het fundament

In een eerder blog vertelden we al over de waarde van een sterk merk. Zo vertelden we over hoe een sterk merk ervoor zorgt dat klanten eerder voor jouw merk kiezen, dat het jouw marktaandeel vergroot en dat het een waarde vertegenwoordigt op de balans. Maar hoe maak je dan een sterk merk? Lees alles over een merkfundament.
  • 3 minuten
  • 15 maart 2021
  • Christy van der Sman

consequent en consistent: een merkfundament

Veel bedrijven beginnen gewoon met zenden. Ze willen volle vaart vooruit! Maar in dat enthousiasme slaan ze een belangrijke eerste stap over; het leggen van een stevig fundament. Dit is namelijk de basis voor een onderscheidend merk. Sterke merken doen niet aan vrijblijvendheid, maar zijn consequent en consistent in alles wat ze doen. Het begint met een stevig merkfundament waar jouw merk weer jaren mee vooruit kan. Zonder dit merkfundament heeft je merk een instabiele basis. Dit resulteert in medewerkers die niet kunnen uitdragen waar het bedrijf voor staat én een gebrek aan onderscheidende marketing richting nieuwe (en bestaande) klanten.

stap voor stap een sterk merk

Voor je begint met bouwen maak je eerst een plan. Wat is jouw identiteit en uitstraling? Wie is jouw klant en hoe benader je deze? Een stevig merkfundament bestaat uit een aantal bouwstenen: merkpositionering, merkuitstraling, website en merkactivatie. Het is belangrijk stapsgewijs aandacht te geven aan al deze bouwstenen, zodat de kern van jouw bedrijf zich doorvertaald in al jouw uitingen.

 

vandeez website blog berichten merkfundament

 

1. merkpositionering

Het startpunt is merkpositionering. Wie ben je? Waar sta en ga je voor? Waarom moeten klanten voor jouw organisatie kiezen? En hoe val jij op tussen andere spelers in jouw markt? Met een merkpositionering maak je scherpe keuzes in welke aspecten van jouw merk je naar jouw klant gaat communiceren. Dit geeft sturing aan jouw interne organisatie en zorgt dat jouw merk opvalt, wordt overwogen en uiteindelijk wordt gekozen door de juiste doelgroep. Je kijkt dus naar je identiteit, het speelveld waarin je je begeeft en de uiteindelijke kernboodschap.

2. merkuitstraling

Zodra jouw positionering duidelijk is, kun je je merkidentiteit doorvertalen naar een passende merkuitstraling die jouw doelgroep aanspreekt. Dit zorgt voor eigenheid, herkenning en sympathie. Herhaling is hier de kracht. Eén uitstraling: van kleur tot typografie en van logo tot beeldtaal. Door je merkuitstraling volledig af te stemmen op jouw DNA en ambitie vormt het een versterkend geheel.

3. website

Nu jouw positionering en uitstraling concreet is, kun je aan de slag met jouw website. Hier komen de belangrijkste merkelementen samen. Het vertelt het verhaal van jouw merk en overtuigt klanten om voor jouw organisatie te kiezen. Door een website te ontwikkelen met een optimale gebruikerservaring, aansluitend design en aansprekende content kun jij jezelf onderscheiden en je doelstellingen behalen.

4. merkactivatie

Als de merkpositionering helder is, je een passende merkuitstraling hebt ontwikkeld en een website die bijdraagt aan het behalen van jouw doelstellingen, is het tijd voor merkactivatie. Met een merkactivatieplan breng je focus aan in jouw marketingactiviteiten en bedenk je creatieve ideeën om je merk te activeren bij de doelgroep. Het zorgt ervoor dat jij de juiste boodschap gaat uitdragen via de juiste middelen aan het juiste publiek. Zo kun jij jouw klanten vinden en binden.

wij werken voor