Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Gebruik de kracht van creativiteit

Creativiteit is een van de belangrijkste factoren in marketingsucces. Zonder creativiteit is het onmogelijk om met campagnes door te breken in de media-massa. Lees hier hoe jij met emotie en creativiteit in je merkuitingen concurrentievoordeel behaald.
  • 4 minuten
  • 12 januari 2023
  • Christy van der Sman

In markten waar de concurrentie steeds heviger wordt zijn creatieve uitingen een van de weinige instrumenten om nog echt een verschil te maken. Dit geldt voor zowel business-to-consumer (B2C) bedrijven als business-to-business (B2B) bedrijven. Creatieve campagnes kunnen niet alleen grote winsten genereren, maar geven jouw merk een lange termijn concurrentievoorsprong. Voor de inhoud van dit artikel werd ik geïnspireerd door het ‘B2B Trends Rapport’ van Peter Weinberg en Jon Lombardo van het LinkedIn B2B Institute.

B2B-kopers zijn ook mensen

Vaak denken we dat een B2B-aankoop voornamelijk een rationele beslissing is. Maar wanneer alle opties er hetzelfde uit beginnen te zien, kan de emotionele band die jouw merk oproept een onderscheidende factor zijn. Realiseer je dat B2B-kopers ook mensen zijn. Voor maximale effectiviteit met B2B-marketing moet je een balans van rationele en emotionele merkuitingen gebruiken. Bereik potentiële kopers, lang voordat ze op de markt komen, met emotionele en bekende merkuitingen. Bereik ze vervolgens, wanneer ze komen kopen, met overtuigende rationele productboodschappen die helpen om de deal te sluiten.

Creativiteit en emotie in campagnes doen drie belangrijke dingen:

  • Doorbreken de overvloed aan reclames en krijgen aandacht
  • Vormen sterkere associaties tussen je merk en een koopsituatie
  • Zorgen ervoor dat jouw merk wordt herinnerd tijdens een koopsituatie

Blockbuster marketing

Er is geen formule om te beoordelen of campagnes goed of slecht scoren op creativiteit, maar er zijn wel principes die je kunt volgen om de kans op het ontwikkelen van sterke creatieve campagnes te vergroten. Disney, een van de meest creatieve en succesvolle bedrijven ter wereld, heeft creatieve kernprincipes waar ze zich aan houden. Een algoritme. Dit ‘blockbuster’ algoritme werkt voor Disney en het kan ook werken voor jouw bedrijf:

Creative Success= (Big Bets) on (Familiar Stories) with (Distinctive Styles) in (Every Channel)

  • Big bets: Bedrijven zijn zo bang voor creatieve flops dat ze proberen het risico te verkleinen door veel kleine campagnes of merkuitingen te maken voor een klein budget. Deze ‘small bets’ breken bijna nooit door in de competitieve media-massa. Met ‘Big bets’ heeft Disney veel meer kans om door te breken en grote winsten te genereren.

kracht van creativiteit 1

  • Familiar stories: Over het algemeen geven mensen de voorkeur aan ervaringen die 'verrassend vertrouwd' zijn. Als je kijkt naar de Disney films met de grootste inkomsten zijn dit voornamelijk sequels, prequels en remakes. Niet verassend dus dat Disney zich richt op bekende franchises die iedereen kent.

kracht van creativiteit 2

  • Distinctive Styles: Elk merk heeft minstens twee ‘distinctive brand assets’: een naam en logo. Succesvolle merken hebben veel distinctive assets, die zorgen dat elke creatieve uiting onmiddellijk wordt gekoppeld aan het merk. Disney heeft een kenmerkende stijl die ze gebruiken in al hun animatiefilms.

kracht van creativiteit 3

  • Every Channel: In plaats van maatwerk advertenties te maken voor alle mediakanalen, kun je advertentiemateriaal beter hergebruiken en opschalen. Dit vergroot de creatieve effectiviteit en herkenning. Voor Disney is Star Wars niet alleen een film, het is een videogame, lunchbox, actiefiguur en ritje in Disney World.

Mensen zijn verhaalverwerkers

Leer van het algoritme van Disney en doordrenk jouw campagnes met branding en hou vast aan dezelfde succesvolle creatieve uitingen. Zo gaan jouw creatieve creaties na verloop van tijd geheugen links opbouwen bij potentiële klanten, waardoor jouw merk een voorsprong heeft wanneer deze klanten klaar zijn om te kopen. Realiseer je dat mensen geen logicaverwerkers zijn, maar verhaalverwerkers. Vertel in jouw merkuitingen en campagnes een verhaal. Dit kan bijvoorbeeld gaan over een personage dat een relevante koopsituatie doormaakt.

Creativiteit in campagnes is een zeldzame kans voor bedrijven om concurrentievoordeel veilig te stellen. Wil jij groeien met krachtige creativiteit? Bij Vandeez zijn we dagelijks bezig met creativiteit en merkbouw voor de lange termijn. Benieuwd naar voorbeelden? Bekijk onze cases. Meer weten over creative campagne concepten? Onze creatives denken graag met je mee!

wij werken voor