wat zijn merkwaarden
Merkwaarden zijn een belangrijk onderdeel van jouw merkidentiteit. Ze beschrijven in een paar woorden wie je bent, net zoals persoonskenmerken. Het is het DNA van jouw bedrijf. Merkwaarden geven jouw merk karakter en bepalen of mensen zich ermee kunnen identificeren en zich met jouw merk willen verbinden. Het zijn de associaties zoals het merk leeft in de hoofden van alle stakeholders. Hieronder een voorbeeld van de merkwaarden (en merkbelofte) van Coolblue, samengevoegd in een merkvizier.

voorbeeld: merkvizier Coolblue
verschil kernwaarden en merkwaarden
Zoals merkwaarden leven in de hoofden van jouw stakeholders, leven kernwaarden in de hoofden van jouw medewerkers. Kernwaarden hebben namelijk betekenis in het gedrag van de organisatie (intern merkbeeld) en gaan over de organisatiecultuur. Ze beschrijven wat er in de kern van medewerkers wordt verwacht. Merkwaarden daarentegen hebben betekenis in de hoofden van klanten (extern merkbeeld) en geven aan wat het merk waardevol maakt voor de klant.

waarom merkwaarden
Goede merkwaarden zorgen voor een eenduidig beeld van jouw merk en vormen de rode draad in alles wat je als merk doet. Het biedt sturing. Dit zorgt ervoor, veelal onbewust (95%), dat anderen zich juist wel of niet tot jouw merk aangetrokken voelen. Zo trek je als merk de juiste medewerkers én klanten aan. Merkwaarden maken jouw merk daarmee waardevoller.
criteria voor goede merkwaarden
Het kiezen van authentieke merkwaarden doe je niet zomaar. Het is een onderdeel van jouw merkidentiteit en sluit aan op de missie en visie van jouw organisatie. Het is dus belangrijk eerst bepaalde onderdelen van jouw merkidentiteit helder te hebben alvorens je jouw merkwaarden bepaalt. Gemiddeld genomen heeft elke organisatie 2 tot 6 merkwaarden en voldoen ze aan de volgende criteria: geloofwaardig, relevant, duurzaam en onderscheidend.