Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Het belang van goede merkwaarden

Sterke merken hebben vaak duidelijke en herkenbare merkwaarden. Waarden die vertellen waar jouw organisatie voor staat en hoe jullie de dingen doen. En wanneer het product- of dienstaanbod van concurrenten vrijwel gelijk is, maken jouw merkwaarden het verschil.
  • 2 minuten
  • 15 december 2020
  • Christy van der Sman

wat zijn merkwaarden?

Merkwaarden zijn een belangrijk onderdeel van jouw merkidentiteit. Ze beschrijven in een paar woorden wie je bent, net zoals persoonskenmerken. Het is het DNA van jouw bedrijf. Merkwaarden geven jouw merk karakter en bepalen of mensen zich ermee kunnen identificeren en zich met jouw merk willen verbinden. Het zijn de associaties zoals het merk leeft in de hoofden van alle stakeholders. Hieronder een voorbeeld van de merkwaarden (en merkbelofte) van Coolblue, samengevoegd in een merkvizier.

 

blog merkwaarden voorbeeld coolblue

voorbeeld: merkvizier Coolblue

 

verschil kernwaarden en merkwaarden?

Zoals merkwaarden leven in de hoofden van jouw stakeholders, leven kernwaarden in de hoofden van jouw medewerkers. Kernwaarden hebben namelijk betekenis in het gedrag van de organisatie (intern merkbeeld) en gaan over de organisatiecultuur. Ze beschrijven wat er in de kern van medewerkers wordt verwacht. Merkwaarden daarentegen hebben betekenis in de hoofden van klanten (extern merkbeeld) en geven aan wat het merk waardevol maakt voor de klant.

 

blog merkwaarden kernwaarden overzicht

 

waarom merkwaarden?

Goede merkwaarden zorgen voor een eenduidig beeld van jouw merk en vormen de rode draad in alles wat je als merk doet. Het biedt sturing. Dit zorgt ervoor, veelal onbewust (95%), dat anderen zich juist wel of niet tot jouw merk aangetrokken voelen. Zo trek je als merk de juiste medewerkers én klanten aan. Merkwaarden maken jouw merk daarmee waardevoller.

criteria voor goede merkwaarden

Het kiezen van authentieke merkwaarden doe je niet zomaar. Het is een onderdeel van jouw merkidentiteit en sluit aan op de missie en visie van jouw organisatie. Het is dus belangrijk eerst bepaalde onderdelen van jouw merkidentiteit helder te hebben alvorens je jouw merkwaarden bepaalt. Gemiddeld genomen heeft elke organisatie 2 tot 6 merkwaarden en voldoen ze aan de volgende criteria: geloofwaardig, relevant, duurzaam en onderscheidend.

Onze merkstrategen kunnen je helpen in het formuleren vn een sterke merkidentiteit en jouw unieke merkwaarden te bepalen. Meer over het claimen van je unieke merkpositie lees je hier.

wij werken voor