Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Wat is de waarde van een sterk merk?

Een sterk merk kan voor jou van grote waarde zijn. Het zorgt ervoor dat klanten eerder voor jouw merk kiezen en het maakt klanten minder prijsgevoelig. Zo vergroot een sterk merk jouw marktaandeel en verbetert het jouw prijsmarges. Zo vergroot een sterk merk jouw marktaandeel en verbetert het jouw prijsmarges. Een merk vertegenwoordigt altijd een waarde op de balans.

  • 3 minuten
  • 05 november 2020
  • Dennis Damen

marktwaarde versus merkwaarde


De marktwaarde van een bedrijf bestaat voor een deel uit merkwaarde. Maar hoeveel is een merk dan precies waard? Merkstrateeg Ingmar de Lange refereert in zijn 'merkvraag blogreeks' aan onderzoek van Jonathan Knowles (Type 2 Consulting). Knowles heeft van 2010 tot 2015 diverse merkonderzoeken gebundeld en dit resulteerde in cijfers voor driehonderd verschillende merken. Hij concludeerde dat gemiddeld 20 procent van de marktwaarde van een bedrijf bestaat uit merkwaarde. Als een bedrijf dus voor 1.000.000 euro wordt verkocht, dan wordt daarvan gemiddeld 200.000 euro betaald voor het merk.

sterke merken werken


Toch is merkbouw niet de eerste investering waar je als ondernemer aan denkt. Maar de waarde hiervan kan snel inzichtelijk worden met dit voorbeeld van Ronald Faas (Sustrain Support). Tijdens een workshop stelde hij zijn cursisten de vraag: “Hoeveel zou je voor dit product willen betalen?”


 

vandeez website blog berichten amazingbrands t shirts

 

Beide T-shirts hebben exact dezelfde technische specificaties, maar shirt 1 is van textielsuper Zeeman en shirt 2 is van het merk Nike. Voor shirt 1 was men bereid 5 tot 8 euro te betalen en voor shirt 2 zelfs 18 tot 25 euro. De vraag is dus niet waarom een sterk merk belangrijk is, maar hoe je een sterk merk kunt bouwen.

hoe maak je een sterker merk?

Nu we weten dat een sterk merk van grote waarde kan zijn is de vraag: hoe maak je een merk sterker en dus waardevoller? Les Binet en Peter Field hebben de promotionele activiteiten van allerlei merken de afgelopen decennia gecombineerd en patronen geanalyseerd. Uit hun onderzoek blijkt dat een juiste balans in verkoopactivatie en merkbouwen de beste aanpak is.

budgetverdeling sales en merkbouw

Maar hoeveel budget steek je dan in verkoop en hoeveel in merkbouw? Hier zit een verschil tussen consumentenmerken en zakelijke merken. Volgens Binet en Field is het voor consumentenmerken verstandig om 60 procent van het budget in merkbouw te steken en 40 procent in verkoop. Voor zakelijke merken is dit 46 procent merkbouw en 54 procent verkoop. Verkoop zorgt voor de impuls (korte termijn), maar merkbouw levert de groei (lange termijn).

amazing brands. proud people.

Als creative agency combineren wij strategie, design en online om de waarde en impact van merken te vergroten.

Wil jij ook een
sterk merk?

Neem vandaag nog contact op.

  • Laan van Ambacht 15
    2631 RJ Nootdorp
    015 - 202 8020
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

volg ons

  • Laan van Ambacht 15
    2631 RJ Nootdorp
    015 - 202 8020
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

volg ons