Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Employer branding: het belang van een sterk werkgeversmerk

Iedereen is op zoek naar talent. Uit recente onderzoeken* blijkt dat 1 van de grootste uitdagingen voor 2024 nog steeds de krapte op de arbeidsmarkt is. Naar verwachting zal dit de komende jaren zo blijven. Dit benadrukt de noodzaak om je organisatie te positioneren als een aantrekkelijke werkgever. Waarom zouden talenten voor jouw organisatie moeten kiezen?
  • 3 minuten
  • 11 december 2023
  • Wendy Groenewegen

Wat is employer branding? 

Employer branding is het positioneren van je organisatie als een aantrekkelijke werkgever, met als doel het behouden van bestaande medewerkers en het aantrekken van nieuw talent.

Employer branding wordt nog vaak gezien als niet meer dan een recruitment campagne of een goede ‘Werken bij’ pagina. Echter employer branding is veel meer dan dat. Het is niet alleen gericht op het aantrekken van nieuw talent, maar vooral om het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving en het behouden van je huidige medewerkers. Uiteindelijk resulteert dat in een beter imago van jouw organisatie. Het gaat allemaal om het bouwen van een sterk werkgeversmerk.

Eerder deelden we al  7 tips om aan de slag te gaan met internal branding, met als doel je merk intern te laten leven. Jouw interne collega’s spelen een cruciale rol spelen bij je employer branding strategie. Want wat jij aan de buitenwereld laat zien, moet wel kloppen met hoe het er in jouw organisatie aan toe gaat.

Wat levert een employer branding strategie op:

  • Het zorgt voor aantrekkingskracht op talenten die passen bij het DNA en de ambitie van jouw bedrijf.
  • Het verhoogt de motivatie en betrokkenheid van bestaande werknemers.
  • Het zorgt voor ambassadeurs binnen je organisatie.
  • Het vermindert de uitstroom van personeel.


Aan de slag met een employer branding strategie
Dat klink allemaal heel goed, maar waar moet je nu starten? 

  1. Het startpunt van je employer branding strategie is je merkpositionering, dus je missie, visie, waarden en merkbelofte. Waar sta je en ga je voor?
  2. Creëer een Employer Value Proposition (EVP). Dit is de belofte die je maakt aan huidige en toekomstige medewerkers. Deze belofte dien je terug te laten komen op je website en bijvoorbeeld in vacature teksten. 
  3. Maak een helder profiel van jouw ideale medewerker. Weet welke kwaliteiten, drijfveren, interesses en waarden jouw ideale medewerker heeft.  Zo kun je beter inschatten via welke kanalen en met welke boodschap je deze talenten kunt bereiken. 
  4. Breng de employee journey in kaart. Dit is de reis de je medewerkers afleggen binnen je organisatie. Denk aan aantrekken, inwerken, ontwikkelen, aanbevelen en afscheid. Elke fase van de employee journey is even belangrijk, zodat je medewerkers bindt, hen boeit en ze zo lang mogelijk behoudt.

Employer branding: een continu proces

Employer branding is een doorlopend proces waar je continue aan moet blijven werken. En extra aandacht nodig heeft bij bijvoorbeeld een herpositionering, een rebranding of een strategiewijziging. Het is een investering in de toekomst van je organisatie als aantrekkelijke werkgever.

Vandeez biedt verschillende diensten om jouw organisatie verder te helpen met employer branding. Van strategische inzichten, creatieve concepten of bijvoorbeeld een communicatie- of campagneplan. Neem  contact op voor een gratis advies. 

*Bovenstaande gegevens zijn o.a. gebaseerd op het ING Research.

wij werken voor