Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

overheid en non-profit

Een goed functionerende overheid en non-profit sector zijn cruciaal voor onze samenleving. De maatschappelijke ambities en activiteiten van overheid- of non-profit organisaties helpen Nederland vooruit. Maar hoe vallen deze ambities samen met de veranderingen die gaan plaatsvinden? En wat kunnen overheid- en non-profit organisaties doen om toekomstbestendig te blijven? Je leest het hieronder.

markt
veranderingen

transparantie is de norm
Transparantie is een essentieel onderdeel van het bestaansrecht van overheid- of non-profit organisaties. Besturen die in isolatie visies en beleid opstellen zijn niet meer van deze tijd. Burgers, leden en donoren eisen meer inbreng en verantwoording. Het wordt nog belangrijk voor overheid en non-profit organisaties om inzicht te geven in bestedingen en doelstellingen die zijn behaald. Communiceer als overheid- of non-profit organisatie vooral over de effecten van je activiteiten.

meer samenwerking met bedrijven
Ook de meest slagvaardige overheid- of non-profit organisaties kunnen maatschappelijke problemen niet alleen oplossen. Daarvoor is de inzet nodig van burgers en het bedrijfsleven. Door de groeiende druk op bedrijven om maatschappelijk actiever te worden nemen de kansen om samen te werken toe. Grenzen tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties zullen steeds meer vervagen.

toekomst vraagt om aanpassingsvermogen
Economische, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Ook voor overheid- en non-profit organisaties is aanpassingsvermogen belangrijker dan ooit om toekomstbestendig te blijven. Hierbij is het essentieel om als organisatie vooruit te denken, bewust te zijn van de wereld om je heen, constant bij te leren en het vermogen te hebben om je tijdig aan te passen.

digitale transformatie
De digitale transformatie verandert de manier waarop overheden en non-profit organisaties opereren. Digitalisering maakt dienstverlening, communicatie en maatschappelijke processen sneller, goedkoper en makkelijker. Maar het geeft ook extra uitdagingen als het gaat om veiligheid, betrouwbaarheid, privacy en toegankelijkheid. Overheid- en non-profit organisaties moeten digitalisering in het belang van de gebruikers inzetten en niet alleen vanuit het gemak voor de eigen organisatie. Het is essentieel om de menselijke maat te bewaken bij de digitale transformatie.

opmars artificiële intelligentie
Artificiële intelligentie (AI) is enorm snel opgekomen en niet meer weg te denken uit onze samenleving. Data-analyses en simulaties stellen ons in staat om problemen aan te pakken voordat ze plaatsvinden. Maatschappelijke acceptatie en economisch succes van AI zijn, net als bij digitalisering, alleen mogelijk als de toepassingen ervan de menselijke maat bewaakt.

onderweg naar een duurzame samenleving
Nederland is op weg naar een nieuwe, duurzame economie. De overheid wil de samenleving verduurzamen en tegelijkertijd de economie versterken. Ook non-profit organisaties hebben duurzaamheid hoog op hun agenda staan of ontlenen hier zelfs hun bestaansrecht aan. Het Klimaatakkoord van Parijs geeft overheid- en non-profit organisaties richting om te versnellen en op te schalen naar een duurzame samenleving.

Bovenstaande gegevens zijn o.a. gebaseerd op het onderzoeksrapport: ‘Iedereen aan zet’ van het Ministerie van Algemene Zaken.

marketing uitdagingen

Het effectief inzetten van marketing speelt een grotere rol in de toekomstbestendigheid van overheid- en non profit organisaties. Herken jij je als overheid- of non profit organisatie in een van de onderstaande marketinguitdagingen?
  • Je merk wordt niet overwogen door de juiste doelgroep

  • Je mist een aansprekend verhaal dat klanten overtuigt

  • Je onderscheidt jezelf niet van andere spelers in jouw markt

  • Je hebt een strategische ambitie die je met jouw huidige merk niet gaat bereiken

  • Je hebt moeite medewerkers te vinden of er ontbreekt trots onder huidige medewerkers

  • Je merk laat de enorme kansen liggen die digitalisering biedt

  • Je merk sluit niet meer aan bij de veranderende markt en klantbehoeften

  • Je merkuitingen hebben geen eigenheid en herkenbaarheid

  • Je mist scherpe keuzes in waar je met jouw merk naartoe gaat

impact van
jouw merk
vergroten

Samen aan de slag met een van de bovenstaande uitdagingen? Kom langs voor een goede kop koffie en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

ons werk

Vergroot de kracht van jouw merk met onze stapsgewijze aanpak. Samen creëren we een stevig merkfundament waarmee jij jouw ambities gaat realiseren.

wij werken voor

Wil jij ook een sterk merk?

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.