personeelskrapte
beperkt groei
personeelkrapte
beperkt groei
beperkt groei
De zakelijke dienstverlening is de smeerolie van de Nederlandse kenniseconomie. Het is een zeer diverse sector die ruim 20% van de Nederlandse economie vertegenwoordigt. Volgens het CBS telt ons land zo’n 350.000 zakelijke dienstverleners. Lees hieronder alle uitdagingen binnen zakelijke dienstverlening.



markt veranderingen
zakelijke dienstverlening
personeelskrapte beperkt groei zakelijke dienstverlening
Eén van de grootste uitdagingen voor zakelijke dienstverleners is nog steeds de krapte op de arbeidsmarkt. Of het nu gaat om accountants, advocaten, schoonmakers of uitzendkrachten, allemaal zijn ze op dit moment heel moeilijk te vinden. Naar verwachting zal de personeelsschaarste ook de komende jaren hoog blijven. Het personeelstekort beperkt de groei van de zakelijke dienstverleners.
vooroplopen en bijblijven in digitale transformaties
Nieuwe technologieën en slimme toepassingen worden vaak als eerste toegepast in de sector waar mensen en kennis centraal staan. Veel dienstverlenende organisaties hebben zelf al een digitale transformatie ondergaan. De zakelijke dienstverlening dient daarom als een proeftuin voor andere sectoren. Het goed toepassen van IT verhoogt de productiviteit in de sector. Dit resulteert in lagere kosten, meer flexibiliteit en betere dienstverlening.
artificial Intelligence (AI)
Kunstmatige intelligentie (AI) wordt gezien als een van de meest disruptieve technologieën die invloed heeft op zowel het dagelijks leven als het bedrijfsleven. AI bestaat uit een aantal technologieën die de huidige manier van zakendoen drastisch zal veranderen, ook in de sector Zakelijke Dienstverlening.
online platformen
Online platformen nemen de plaats in van tussenpersonen. De opkomst van platformen zien we dan ook onder meer in de flexbranche (v.b. Temper, YoungOnes). Deze platformen matchen vraag- en aanbod op een snelle en laagdrempelige manier. Daarmee vormen ze een bedreiging voor de traditionele bedrijven in de flexbranche. Aan de andere kant biedt het ook kansen voor de traditionele bedrijven door zelf een platform te ontwikkelen, of door een platform over te nemen.
duurzame toekomst
De EU heeft de doelstelling om in 2030 de netto‑uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te hebben verminderd en de gehele EU wil klimaatneutraal zijn in 2050. Nederland heeft deze doelstellingen overgenomen. Ook voor de sector zakelijke dienstverlening heeft dit grote impact.
schaarste van middelen en grondstoffen
oor de sector liggen er uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid en prijzen van grondstoffen en materialen. De maakindustrie krijgt niet alleen te maken met hoge inkoopprijzen, maar materialen worden door schaarste in sommige gevallen onverkrijgbaar.
investeren in onderzoek en ontwikkeling
Kennis en technologie worden de drivers om concurrentie wereldwijd voor te blijven. Industriebedrijven die relatief veel investeren in onderzoek en ontwikkeling opereren toekomstbestendiger.
Bovenstaande gegevens zijn o.a. gebaseerd op het ING Research.
blijf relevant in een veranderende wereld
De wereld verandert razendsnel. Juist nu hebben bedrijven in de zakelijke dienstverlening een sterk merk en duidelijke communicatie nodig om relevant te blijven.
Slimme marketing maakt innovatie begrijpelijk, trekt klanten en talent aan en laat zien waar je voor staat en gaat. Zo toon je dat jouw bedrijf klaar is voor de toekomst.
Benieuwd hoe jouw organisatie dit kan realiseren? We denken graag vrijblijvend met je mee.
start met bouwen aan je merk
Realiseer een sterk merk met deze vier essentiële bouwstenen. Samen leggen we het merkfundament waarmee jij jouw ambities waarmaakt.
laat je inspireren
onze opdrachtgevers
Een vrijblijvend advies?
Neem contact met ons op en start met bouwen aan jouw love brand.
