Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

bouw

De bouw speelt de komende jaren de hoofdrol in enkele grote maatschappelijke uitdagingen. In Nederland moeten we niet alleen meer bouwen, maar ook sneller, slimmer en effectiever. Een flinke opgave, die bouwbedrijven bewegen richting verandering. Wat zijn deze veranderingen? En wat kunnen bouwbedrijven doen om toekomstbestendig te blijven? Je leest het hieronder.

markt
veranderingen

fabrieksmatig bouwen
Door fabrieksmatig bouwen kan slimmer omgegaan worden met de beschikbare arbeid. Hierbij wordt meer geprefabriceerd en op de bouwplaats gemonteerd. Dit biedt vele voordelen. Zo is de bouwtijd korter en dalen het aantal bouwfouten. Doordat er minder personeel nodig is vallen de arbeidskosten per woning ook een stuk lager uit.

de woningbouw versnellen
De kans is klein dat de Nederlandse woningmarkt binnenkort weer rustig is. Er zijn te weinig betaalbare koop- en huurwoningen. Naast het versnellen van de woningbouw door subsidie vanuit de overheid is aanvullend beleid nodig om de problemen op de woningmarkt te verhelpen. Het aanpakken van de woningmarkt vraagt om de bouw van woningen, geduld en meer top-down handelen vanuit de overheid.

aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt
De verwachting is dat de komende jaren de krapte op de arbeidsmarkt zal doorzetten. Goed personeelsmanagement wordt van nog groter belang om de juiste mensen te vinden en te behouden.

robotisering, artificiële intelligentie en digitalisering
Robotisering, artificiële intelligentie en digitalisering gaan de bouw op zijn kop zetten. Met slimme technologie is het bijvoorbeeld mogelijk om onderhoud en renovatie te voorspellen. Nog een voorbeeld is het inzetten van virtual reality om de voorkeuren van bewoners nog beter te begrijpen en om te zetten naar nieuwe woonoplossingen.

samenwerken voor klimaat en duurzaamheid
Nederland wil over duurzame, klimaatbestendige en circulaire huizen, bruggen, sluizen en infrastructuur beschikken. Deze opgave is enorm en kan alleen door middel van samenwerking worden opgepakt. Alle partijen in de keten, van beleidsmakers, opdrachtgevers, beheerders, tot architectenbureaus, aannemers, toeleveranciers en andere partijen, moeten nauwer samenwerken voor een optimaal maatschappelijk resultaat.

schaarste van middelen en grondstoffen
Voor de sector liggen er uitdagingen op het gebied van de beschikbaarheid en prijzen van grondstoffen en materialen. De bouw krijgt niet alleen te maken met hoge inkoopprijzen, maar materialen worden door schaarste in sommige gevallen onverkrijgbaar.

onderweg naar een circulaire bouwsector
Vanuit de overheid zal er gestuurd blijven worden op een circulaire bouwsector. Het hergebruik van bouw- en sloopafval en de adoptie van de CO₂-prestatieladder door de grotere bouwbedrijven zijn stappen in die richting.

bouwen vanuit een integrale visie
Door nieuwe ontwerptechnieken worden sociaal-culturele, economische, ruimtelijke en esthetische elementen van de bouw vooraf diepgaand onderzocht en in het latere ontwerp evenwichtig meegenomen. Dit is de nieuwe ‘integrale aanpak’ die nodig is om ook voor de toekomst een veilige en gezonde leefomgeving te borgen.

Bovenstaande gegevens zijn o.a. gebaseerd op het onderzoeksrapport: ‘Koers 2030’ van de Rabobank.

marketing uitdagingen

Het effectief inzetten van marketing speelt een grotere rol in de potentiële groei en toekomstbestendigheid van bedrijven in de bouw. Herken jij je als bouwbedrijf in een van de onderstaande marketinguitdagingen?

  • Je merk wordt niet overwogen door de juiste doelgroep

  • Je mist een aansprekend verhaal dat klanten overtuigt

  • Je onderscheidt jezelf niet van andere spelers in jouw markt

  • Je hebt een strategische ambitie die je met jouw huidige merk niet gaat bereiken

  • Je hebt moeite medewerkers te vinden of er ontbreekt trots onder huidige medewerkers

  • Je merk laat de enorme kansen liggen die digitalisering biedt

  • Je merk sluit niet meer aan bij de veranderende markt en klantbehoeften

  • Je merkuitingen hebben geen eigenheid en herkenbaarheid

  • Je mist scherpe keuzes in waar je met jouw merk naartoe gaat

impact van
jouw merk
vergroten

Samen aan de slag met een van de bovenstaande uitdagingen? Kom langs voor een goede kop koffie en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

wij werken voor

Wil jij ook een sterk merk?

We adviseren je graag.
Christy / merkexpert
Ongeldige invoer
Onjuiste invoer
Onjuiste invoer
Onjuiste invoer
Onjuiste invoer