Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

De kunst van creative concepting: van idee tot realisatie

Creativiteit concreet maken is een vak. Een vak dat zeker niet iedereen beheerst. In de afgelopen jaren heb ik bij verschillende werkgevers met een hoop creatieve geesten mogen samen werken. De meest succesvolle creatieve collega’s waren degene die oog voor een essentieel component: het gewenste eindresultaat. In dit blog neem ik je mee in de kunst van creative concepting en geven mijn collega's Christy en Sjoerd enkele waardevolle tips.
  • 3 minuten
  • 30 januari 2024
  • Wendy Groenewegen

Wat is creative concepting?

Met creative concepting worden innovatieve en originele ideeën gegenereerd om een bepaald doel te bereiken. Het ontwikkelen van unieke en impactvolle concepten die de boodschap van een merk, product of dienst op een creatieve en effectieve manier overbrengen. Denk aan een converterende website, een opvallende huisstijl of een nieuwe campagne.

In de wereld van strategen, marketeers, grafisch vormgevers en copywriters is er een constante vraag naar creatieve concepten. Uiteraard hebben we te maken met tijdsdruk, budgetten en niet te vergeten… meningen. Creative concepting is als de brug tussen ideeën en realiteit, waarbij de uitdaging ligt in het creëren van creatieve ideeën die zowel inspireren als doelgericht zijn. Bij Vandeez hanteren wij 3 fases:

vandeez insights creative concepting3

Fase 1: Het Fundament - Merkstrategie

Het begint allemaal bij de merkstrategie, waar de persoonlijkheid van het merk tot leven komt, strategische uitgangspunten helder worden en doelen en doelgroepen scherp worden gesteld. Strategie geeft richting, heeft focus op merkwaarden en zorgt voor consistentie. Het vormt het fundament waarop creativiteit kan gedijen.

Tip van Christy: in een team is het belangrijk dat de merkstrateeg en creative designer dezelfde taal spreken. Tijd spenderen, samen door het desk- en field research gaan, een briefing doornemen; het is belangrijk als team het DNA en de ambitie te voelen van de organisatie of het merk. 

Fase 2: Creatieve Bloei

In deze fase komt creativiteit tot volle bloei. Het is het moment waarop het merk een gezicht en een stem krijgt. De zoektocht naar unieke, opvallende concepten begint met als doel het merk te onderscheiden van de rest. Het vereist het betreden van ongebaande paden en het bedenken van gedurfde concepten die emoties oproepen en impact maken.

Tip van Sjoerd: Organiseer regelmatig een creatieve brainstorm met het team, bijvoorbeeld op een externe locatie. Laat ideeën vrij stromen en focus op originaliteit. 

Fase 3: Uitvoering en Realisatie

De laatste fase draait om de uitvoering van concepten in beeld, taal, media en middelen. Hier komen ideeën tot leven en nemen ze een tastbare vorm aan die zowel interne als externe doelgroepen betovert. Van design tot copywriting, deze fase zorgt voor een consistente, aantrekkelijke en effectieve presentatie van het merk.

Tip van Sjoerd: Kies de drie meest veelbelovende ideeën en ontwikkel deze tot volwaardige concepten. Presenteer helder hoe deze concepten de merkwaarden en doelen weerspiegelen. 

Tip van Christy: Belangrijk is om het proces altijd in co-creatie te doen en dat je gedurende het proces elke keer de doelstellingen toetst bij je stakeholders. In diverse sessies kun je input verzamelen, leren en je concept verbeteren. 

vandeez insights creative concepting2

Meer merk impact met Creative Concepting

Om werkelijk impact te maken met je merk, is creative concepting onmisbaar. Het zorgt ervoor dat je merk opvalt, een sterke emotionele band opbouwt en effectief communiceert. En door dat in co-creatie te doen zorg je dat je creatieve concepten en het resultaat gedragen wordt door je stakeholders.

Creative concepting is de synergie tussen strategie, creativiteit, en uitvoering die een merk onderscheidend, impactvol en betekenisvol maakt. Wij adviseren jou graag hierin. Neem een kijkje bij onze diensten.

wij werken voor