Skip to main content

Kom in contact

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Internal branding: de basis voor een sterk merk

Internal branding is het intern positioneren van je merk. Hoe sterker je collega's de merkidentiteit uitdragen, hoe nauwkeuriger het imago is dat buitenstaanders van je hebben. Het gedrag van je collega’s kan je merk maken of breken. In dit artikel geven we je 7 tips om hiermee aan de slag te gaan.
  • 3 minuten
  • 3 november 2023
  • Wendy Groenewegen

Wat is internal branding?

Wist je dat 54% van de mensen twijfelt aan hoe geloofwaardig je bent als merk? Veel bedrijven hebben hele mooie merkbeloftes en maken deze verwachtingen niet waar. Jouw imago wordt bepaald door de beeldvorming bij je doelgroepen. Deze ontstaat onder andere door wat je zegt en hoe je het zegt. Jouw collega’s spelen hierbij een cruciale rol. Zij brengen jouw merk tot leven in hun dagelijkse werkzaamheden. Van inkoop, tot sales en de service afdeling. 

Wat levert een internal branding strategie op:

  • Richting geven aan de organisatie
  • Betrokken medewerkers
  • Vergroten merk impact

Het doel van internal branding is dat het merk intern gaat leven. Dit betekent op verschillende momenten flink investeren in het uitleggen van je merkstrategie aan collega’s en ze de juiste handvaten geven. Hieronder lees je een aantal tips om hiermee aan de slag te gaan.

  1. Zorg voor draagvlak van management 
    Je merkstrategie is een afgeleide van je businesstrategie. Maar helaas ziet bijna 70% van de leidinggevenden niet wat de strategische waarde van een merk is. Het is van essentieel belang dat het topmanagement de strategische waarde van het merk begrijpt en ondersteunt. Stem gewenste marketinginvesteringen en -doelstellingen af. En betrek ze inhoudelijk bij het tot stand komen van de missie, visie en de merkwaarden. Internal branding gaat pas vliegen als het integraal onderdeel wordt van de agenda van het management. 

  2. Betrek je collega’s in het merktraject
    Update je collega’s over het merktraject. Wat houdt dit in, waarom doen we dit, wat hebben zij eraan? Een belangrijk onderdeel van de totstandkoming van je merkstrategie is een analyse van je huidige merkidentiteit en het merkspeelveld. Wat is de historische kracht, de missie en visie. Maar ook: wat zijn klantbehoeften, concurrenten en relevante markttrends. Jouw collega’s zijn een bron van informatie. Sluit aan bij een board meeting, houd interviews, ga mee met een verkoopgesprek, luister mee met de serviceafdeling. En belangrijk: gebruik waardevolle informatie in je traject en koppel dit ook terug. 

  3. Aftrappen maar! 
    Organiseer een moment waarop je iedereen update van de plannen. Betrek het management, laat zien dat zij onderdeel zijn van dit traject. Leg de merkbelofte en -waarden uit en presenteer de huisstijl. Doe dit op een creatieve manier, maak het tastbaar. Zorg dat alles terug te vinden is in een online portal met merkguidelines of een ander merkdocument. Met hierin ook praktische tips voor het gebruik in hun dagelijkse communicatie met elkaar en (potentiële) klanten.

  4. Maak je collega’s ambassadeurs
    Een ambassadeur van je bedrijf is een medewerker die fan is van je organisatie en dat ook naar buiten toe uitdraagt. Dat heet ook wel employee advocacy. Zo'n collega die je merk enthousiast met de buitenwereld deelt is heel belangrijk voor je bedrijf. Zij kunnen dit doen op verjaardagen en feestjes, maar ook door updates te plaatsen en te delen op persoonlijke social kanalen. Ook spelen zij een rol bij alle externe communicatie met (potentiële) klanten, leveranciers en partners. Als motivatie kun je fanatieke medewerkers belonen. Roep elke maand iemand uit tot top-ambassadeur van je merk. 

  5. Activeer en leef het merk
    Gebruik je interne communicatiekanalen om het merk te activeren. Een emailhandtekening, interne mailings, Microsoft Teams achtergrond, aankleding van het pand, arbeidscontracten, personeelsfeest. Kom in actie na de aftrap. Het consistent onder de aandacht brengen is van groot belang!  

  6. Deel de resultaten
    Niks werkt als betere motivator dan aantoonbare resultaten. Laat je collega’s zien wat hun inspanningen opleveren. Maak bijvoorbeeld maandelijks een infographic met cijfers over social media volgers en klanttevredenheid, uiteraard afhankelijk van je doelstellingen. Verspreid deze via email of hang de afbeelding op in een centrale ruimte. Gebruik het als update in een maandelijkse- of kwartaal meeting. 

  7. Werk samen met HR
    Er is een samenwerking nodig tussen Marketing en HR. Internal branding is een must voor het vaststellen van je Employer branding  strategie, wat als primair doel heeft de organisatie extern te positioneren als een aantrekkelijke werkgever, waardoor je collega’s behoudt en nieuwe medewerkers aantrekt. Het kan al starten bij goede werving en selectie van nieuwe medewerkers. Een heldere vacature pagina en passende vacatureteksten kunnen ervoor zorgen dat je mensen binnenhaalt die matchen bij de organisatie. Daarnaast kun je de uitleg over het merk, onderdeel laten zijn van het onboardingstraject of inwerkperiode voor nieuwe medewerkers. Laat je nieuwe collega's je merk ervaren en overhandig niet alleen een documentje.

Vergroten merk impact

Om echt impact te maken met je merk, is een sterke internal branding onmisbaar. Het opbouwen van een sterk merk vergt tijd, maar wanneer het fundament stevig staat, zullen je medewerkers van onschatbare waarde zijn voor de groei en het succes van je merk.

Wij adviseren je graag met een passende internal branding strategie als onderdeel van je merkactivatie. Neem gerust contact met ons op.  

wij werken voor